Tuesday, October 27, 2009

Akal, Fikir, Nafsu dan Perasaan

Akal boleh meneroka dan memikirkan ape sahaja jalan utk menuju bahagia. Tetapi utk mencapai kebahagiaan itu.....memerlukan iradat/kehendak yg kuat...antara kata2 hamka yg sentiasa bersarang dlm benak ku......
Ape sahaja, yg diteroka akal, kealam mana pon pegembaraanya....bergantung juga kpd keupayaan diri itu sendiri...utk menerima dan mentafsir hasil terokaan itu dan seterusnya bagaimana utk di adaptasikan ke dalam diri.... bukan semua boleh di buat petunjuk, rujukan, kekuatan etc...bukan semua yg boleh di guna pakai oleh diri dlm perjalanan hidup ini....semakin aku percaya...setiap elemen dalam diri ini juga perlu ada ikatan dan kesefahaman yg kuat antara 1 dgn yg lain. Baru boleh dikata kan HIDUP,....jaringan dan kitaranya amat jelas terasa....Cuma....adakah penting utk aku tau dan dalami atau abaikan shj...biar lah...biarkan ianya ada dlm takdirnya sendiri...atau apakah aku juga diberikan hak utk mengawal....?
Apa dia yg aku maksudkan, yang teruja sgt aku ingin fahami....???..hahaha...lagi sekali....bukan senang utk mengubah ape yg bermain dlm benak ke dalam bentuk kata2....tetapi aku rasa mampu memberi umpama kpd coretan ini...
Ku adunkan AKAL , FIKIR ,NAFSU DAN PERASAAN....
Akal perlukan fikir(ilmu) buat landasan utk meneroka , nafsu perlukan akal dan fikir utk mengimbang perasaan(cinta ,kasih, benci, marah, sedih...etc)...
Ikatan dan kesefahaman akal dan fikir akan menghasilkan ilham2 yg logik dan bukan angan2....nafsu??...aha...selalu bangat di kaitkan dgn perkara negatif...tetapi ape yg aku temui....
Aku tak akan mampu utk menulis walau sebaris coretan ini tanpa nafsu ingin tau...longlai langkah aku utk mengubah diri dan meneroka sesuatu yg baru tanpa nafsu utk belajar....iradah/kehendak/keinginan itu perlukan nafsu juga sebagai penguja....makin dpt aku bezakan setiap satu elemen itu ...tugas dan perananya...disinilah terletak sifat maha mengetahui si pencipta agung...

No comments:

Post a Comment